Doživljaj tijela u srednjem vijeku (osvrt na predavanje)

Sociologija, historiografija, semiotika ... po potrebi sa cyberprefiksom.

Moderator: Xaotix

Doživljaj tijela u srednjem vijeku (osvrt na predavanje)

Unread postby Quicksilver » 28 Sep 2007, 15:05

- Izvještaj s predavanja (Matica Hrvatska, 27.09. u 18.30)
http://www.matica.hr/www/vijesti2www.ns ... enDocument


Dakle, jedno od "veselijih" predavanja s obzirom da Florence Fabijanec (za koju sam otkrila da se bavi Aikidom!) ne barata dobro hrvatskim, pa smo se svi više puta nasmijali nekim provalama, ali sve u svemu dobro pripremljeno predavanje s hrpom dijapozitiva, primjera iz slikarstva, kiparstva i književnosti (& domaćim) s odličnom idejom da tri studenta povijesti čitaju neke književne primjere (pjesme, recitacije, povijesna pisma itd..). Fora.


A) kraća verzija:

Florence je započela s komparacijom ondašnjeg odnosu prema tijelu u Europi, Indiji i Dalekom istoku.
Europa = nestaje sport, nestaju terme, tijelo je griješno
"Tijelo je odvratna odjeća duše" - kaže papa Grgur veliki (8.st.), najbitnije je uskrsnuće tijela i spas duše, nema uživanja
Daleki istok = Tao (Jing + Jang) je u tijelu, meditacija i vježba su neophodne, seksualnost je sveta, jing i jang se moraju spojiti - spolnost je potrebna za pojedinca... "Sudbina je u meni, ne na nebu"
Indija i Hindusi = odnos prema tijelu prakticira se kamom (jedan element kame je i kama sutra), smišljen pristup tijelu i seksu, ali umjereno i oprezno.

Iz takvih dugotrajnih višestoljetnih shvaćanja i prakticiranja nastalo je slijedeće:
Europa: Marquise de Sad (bol i patanja), Freud (seksualna neuroza i liječenje) i konačno 60. - ih seksualna revolucija, slobodniji pristup tijelu općenito
Daleki istok = akupunktura, akupresura i borbene vještine
Indija = joga

B) duža verzija = srednji vijek u Europi

Odnos prema tijelu u nekoliko kategorija:
1) kažnjeno tijelo = tijelo je oruđe boli, mora se kazniti (uglavnom prisutne teške kazne sakaćenja za bilo kakav prijestup; kopanje očiju, lomača, vješanje, rezanje ruku..), nastaje & pokret flagelanata

2) zdravlje = odnos uvelike preuzet od Arapa i Grka, utjecaj astrologije bitan za liječenje, uroskopija (proučavanje urina), nemoć izlječenja bez božje pomoći, nije toliko bitno izliječiti tijelo, već spasiti dušu.
Bolesnicama se davalo vino i šećer, razvija se vojna kirurgija, poznavali su i koristili placebo efekt
(npr. vađenje kamena iz lubanje - govorili su bolesnicima da im bolest potječe iz kamena u lubanji, zarezali bi u kožu na glavi, umočili kamenčić u krv i rekli da su ga izvadili iz glave! :boink: Seciranje se prvi put pojavljuje u 13. st. u Bologni.
Guba - smatra se da nastaje zbog pokvarene duše i da se prenosi spolnim odnosom. Nastaju tzv. lazareti u kojima se liječe gubavci, najpoznatiji je kod nas bio blizu Zadra. Inace u slikarstvu možete prepoznati nekoga ko je zaražen gubom, tako što je prikazan sa strelivom zabodenom u vrat!
Paralelno s lazaretima nastaju i prve hospitalije.

3) sport = sport je samo razonoda (za bogatije slojeve), nema sportskih evenata, postoje doduše viteški turniri, mačevanje, lov, ali to je sve priprema za ratovanje koju svaki muškarac mora proći (nešto kao danas odlazak u vojsku), jahanje se smatralo svakodnevnom vrstom prijevoza, a ne sportom. U selima postoji hrvanje.
Postoji ples (ali također samo kao razonoda iliti danas odlazak u diskach), neke od vrsta plesova: carola, treska, estampia.
Zanimljiv ples bio je pentengueule - tzv. prdež u lice - plesalo se u pozi 69

4) prehrana = uglavnom bez šećera (šećer se koristi kao lijek), pretežno se jede kruh, sirevi, povrće, voće, riba i divljač (kopun je bio poslastica). Od 4. st. uvodi se post i korizma čime se ponuda ribe na našoj obali povećava, najskuplje su tada bile tuna, raža i sipa.
Ako se netko nije pridržavao posta (npr. nije se jeo ni putar), morao je plaćati novčanu kaznu, naravno bio je i fizički kažnjen.
Tek u 16. st. uvode se vilica i nož & začinjene salate.
Voda je uglavnom bila okužena, pa se pilo vino i to razrijeđeno s medom i travama.

5) higijena = suprotno općem mišljenu ljudi su u srednjem vijeku bili čisti (da ne povjeruješ!!!), kupali su se u kacama i privatnim kupeljima, sapun se u Hrvatskoj naručivao iz Ancone. Područje ispod ruke se pralo vinom (tako se preporučivalo?), a zubi su se prali sipinom kosti. Golotinja je smatrana (u narodu) bezazlenom jer su ljudi zapravo bili siroti, ubogi, ovisni o Bogu i njegovom sudu. Međutim crkva je ta koja baca kamen smutnje u cijelu priču - npr. Isus je od 6. st. prikazivan pokriven (do tad je bio gol), da žene ne bi kojim slučajem pomislile da je on bog plodnosti!
Krajem srednjeg vijeka javljaju se javna kupališta/terme koja imaju i sobice za prespavljivanje zbog čega se počinje razvijati prostitucija, a s time i brzo prenošenje sifilisa. U tom razdoblju dolazi do ideje da je voda opasnost za dušu i tijelo (tj. da prenosi sifilis), pa postaje opće nepopularno koristiti vodu za pranje.

6) seksualnost =
Gregorijanski zakon nameće spolnost samo u braku u svrhu prokreacije.
Žena mora biti pasivna u krevetu, muškarac mora biti aktivan, ali bez žara :nebu:
Dakle, nije smjelo biti nikakve uživancije u svemu tome. Jedino se Tomo Akvinski zalagao za zadovoljstvo s razumom (iliti: uživanje, yes, please, ali ne blud). Svećenici su do 10. st. mogli imati žene kao priležnice (to nije bila tajna) i tek se od 10. st. uvodi celibat.
Preljub se kažnjavao fizički, s tim da je žena također gubila kompletan miraz. Najstrože kazne za preljub kod nas bile su u Rijeci. Muškarac je odmah bio smaknut, a žena spaljena na lomači. Kod seksualnih problema (impotencije) ljudi su odlazili travaricama / vješticama itd..

7) starenje = starenje se smatralo gubitkom vitalnosti, pojava sijede kose/brade značila je da je čovjek star. Prosječna životna dob je bila 50-ak godina, djevojke su se udavale s 12 godina, muškarci su bili punoljetni s 15.


eto, ljudi, tako vam je otprilike zvučalo to predavanje
(moram nadodati da Florence nije spomenula kako je upravo u Dubrovniku bila otvorena prva ljekarna u Europi (u 13. st.)
User avatar
Quicksilver
Jedi Master
 
Posts: 208
Joined: 25 Aug 2006, 14:57

Return to Društvene znanosti

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest

cron